01 6 / 2015

Οι τσάντες πλάτης, ή αλλιώς τα σακίδια πλάτης, είναι από τα δημοφιλέστερα είδη, γιατί είναι χρήσιμες και πρακτικές για όλες τις ομάδες του πληθυσμού. Άνθρωποι όλων των ηλικιών, από μικροί μαθητές ή φοιτητές μέχρι μεσήλικες επαγγελματίες ή ταξιδιώτες και χομπίστες, τις φορούν και έχουν μαζί τους τα απαραίτητα. Η χωρητικότητα των σακιδίων αυτών είναι μεγάλη και βοηθούν με τα λουριά τους το ξεκούραστο και με ελευθερία κινήσεων κουβάλημα.  

Βέβαια τα χαρακτηριστικά αυτά των συγκεκριμένων μοντέλων σακιδίων μπορούν να έχουν και μερικά αρνητικά για την υγεία αποτελέσματα, αν χρησιμοποιηθούν με λάθος τρόπο. Η μακροχρόνια λανθασμένη χρήση μιας τσάντας πλάτης ίσως προκαλέσει πόνους στη μέση ή την πλάτη του ανθρώπου, οι οποίοι μάλιστα υπάρχει ο κίνδυνος να μετατραπούν σε χρόνιοι, με συνέπειες εφ ‘όρου ζωής. Διακρίνουμε λοιπόν τους σωστούς και τους λάθος τρόπους να φοράμε και να χρησιμοποιούμε τα πρακτικά αυτά προϊόντα.

  • Το σωστό     βάρος της τσάντας δεν είναι το παν

Οι περισσότεροι εκτιμούν πως απλά και μόνο ελέγχοντας το βάρος του σακιδίου, ώστε να μην ξεφεύγει πολύ προς τα πάνω, είναι απόλυτα ασφαλείς. Αποφεύγουμε λοιπόν τα βαριά αντικείμενα και μέχρι εκεί. Αυτή η λογική δεν είναι μακριά από την αλήθεια, όμως δεν είναι αρκετό το να προσέχουμε μόνο το βάρος. Ακόμα και μία σχετικά ελαφριά τσάντα μπορεί να προκαλέσει τους πόνους που αναφέραμε, ίσως και σε άλλα μέρη του σώματος, αν δεν φορεθεί σωστά. Σωστά εδώ σημαίνει στο σωστό ύψος. Διαφορετικά, η πίεση και η τριβή στο δέρμα είναι σε υψηλά επίπεδα, τα νεύρα ερεθίζονται και δημιουργείται μια αίσθηση σαν μούδιασμα, όπως καμιά φορά νιώθουμε στο πόδι ή το χέρι. Μικρό βάρος λοιπόν δεν σημαίνει πάντα ασφάλεια. Ποιος είναι όμως ο σωστός τρόπος να φοράμε τις τσάντες αυτές;

·         Ποτέ στον ένα ώμο ή σε πολύ χαμηλό ύψος στην πλάτη

Τα αποτελέσματα μελέτης που πραγματοποιήθηκε σε υγιή παιδιά 12 μέχρι 14 ετών, έδειξε ότι αισθάνονταν πολύ υψηλότερη πίεση όταν κατά το περπάτημα φορούσαν τις τσάντες τους χαμηλά, από ότι όταν τις φορούσαν σε μεγαλύτερο ύψος, όπως τους υπέδειξαν οι ειδικοί. Μια επίσης σχετική έρευνα έδειξε και πάλι αισθητά μεγαλύτερη πίεση επαφής στον ένα από τους δύο ώμους, σε εκείνον που κάθε φορά φοριόταν το σακίδιο. Οι ερευνητές εκτιμούν ότι τα παιδιά μεταβάλουν κάθε φορά τη στάση του σώματός τους εξαιτίας ακριβώς του τρόπου που εφάρμοζαν τις τσάντες στο σώμα τους. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε μόνιμα προβλήματα με τη στάση αυτή, εάν δεν σταματήσει η λάθος πρακτική έγκαιρα.

·         Η σωστή θέση της τσάντας πλάτης

Οι τσάντες πλάτης πρέπει να εφαρμόζουν πάντα ψηλά στην πλάτη. Αν η τσάντα έχει λουρί για τη μέση, είναι απαραίτητο να χρησιμοποιηθεί σωστά. Αυτό θα μεταφέρει μέρος από το βάρος προς το ισχίο, άρα τελικά οι ώμοι δεν θα σηκώνουν όλο το φορτίο αποκλειστικά. Με απλά λόγια, ο διαμοιρασμός του φορτίου γίνεται σχεδόν ιδανικός και η χρήση του σακιδίου πιο ασφαλής και ξεκούραστη. Επίσης καλό είναι να ζητάμε τσάντες με ενισχυμένους ιμάντες και μαζί ανατομική σχεδίαση που “αγκαλιάζει” το σώμα, με έναν τρόπο που δημιουργεί ομαλή κατανομή του βάρους και ανακουφίζει μέρος της πίεσης σε κρίσιμα σημεία.

·         Ελαφρύνετε τα σακίδια πλάτης

Αναφέραμε παραπάνω ότι το μικρό βάρος δεν είναι η απόλυτη λύση για την αποφυγή προβλημάτων. Βέβαια είναι επιθυμητό να έχουμε στη πλάτη μας όσο γίνεται ελαφρύτερη τσάντα. Αυτό είναι πιο σημαντικό όταν πρόκειται για παιδιά, δηλαδή για σχολικές τσάντες. Ποτέ δεν πρέπει το βάρος του σακιδίου σε τέτοιες περιπτώσεις να ξεπερνάει το 15 τοις εκατό του σωματικού βάρους του παιδιού. Οι γονείς καλό θα είναι να ελέγχουν τις μαθητικές τσάντες και να απομακρύνουν, σε συνεννόηση με το ίδιο το παιδί, τα αντικείμενα που είναι λιγότερο απαραίτητα σε κάθε περίπτωση. Χωρίς πανικό και φασαρίες τους εξηγούμε ότι το λάπτοπ ή το i-pad δεν μας χρειάζονται στο σχολείο και ότι στην τσάντα βάζουμε τα απολύτως απαραίτητα.