20 6 / 2015

Οι τσάντες πλάτης, ή αλλιώς σακίδια, είναι οι πιο δημοφιλείς, γιατί είναι χρήσιμες για όλους τους ανθρώπους. Θα τις δούμε σε πλάτες μαθητών και φοιτητών, σε ποδηλάτες και άλλους αθλητές, σε νέους που ταξιδεύουν ή έχουν κάποιο χόμπι. Ακόμη και γνωστοί δημοσιογράφοι και πολιτικοί για διάφορους λόγους τις προτιμούν. Είναι πολύ πρακτικές και επιτρέπουν τη μεταφορά αρκετών ειδών ανεξαρτήτου βάρους ενώ παράλληλα επιτρέπουν κίνηση στο σώμα και τα χέρια.  

Τα σακίδια αυτά δυστυχώς έχουν και κάποια αρνητικά που επισκιάζουν τα προτερήματά τους και γι αυτο χρειάζεται προσοχή στην επιλογή και τη χρήση τους. Αν φορεθούν με λάθος τρόπο μπορεί να προκαλέσουν πόνους στη μέση και την πλάτη, που ίσως γίνουν και ένα χρόνιο πρόβλημα. Καλό λοιπόν είναι για να προστατευθούμε να γνωρίζουμε λίγα πράγματα.

  • Το     βάρος της τσάντας παίζει σημαντικό ρόλο, όμως όχι μόνο αυτό.

Το μόνο πρόβλημα γνωστό σε αυτές τις περιπτώσεις, που αφορά τη χρήση των σακιδίων πλάτης, είναι το μεγάλο βάρος. Έχουμε την εντύπωση πως απλά και μόνο κάνοντας την τσάντα μας πιο ελαφριά, είναι αρκετό. Όμως δεν φτάνει. Πρέπει και να το φοράμε σωστά. Όσο ελαφριά κι αν είναι μια τσάντα πλάτης, θα προκαλέσει τα προβλήματα που αναφέραμε αν δεν φορεθεί στο σωστό ύψος. Χαμηλότερα λοιπόν, προκαλούνται πιέσεις και τριβή στο δέρμα, ερεθισμό των νεύρων, και κάνει το άτομο να αισθάνεται κάτι σαν γαργαλητό ή μούδιασμα (όπως το χέρι ή το πόδι).

·         Ποτέ η τσάντα πλάτης στον ένα ώμο ή σε πολύ χαμηλό ύψος

Τα αποτελέσματα κάποιων μελετών είναι ενδεικτικά για να καταλάβουμε τον τρόπο που πρέπει να φοράμε τις τσάντες πλάτης. Σε 10 παιδιά λοιπόν ηλικίας από 12 μέχρι 14, όταν φορούσαν τις τσάντες σε μικρό ύψος παρουσιάστηκε  η αίσθηση μεγαλύτερης πίεσης από όταν τις φορούσαν ψηλά, πάντα κατά τους ειδικούς. Μια άλλη έρευνα έδειξε ότι όταν διένυαν κάποιες αποστάσεις με την τσάντα στον ένα ώμο, συγκεκριμένα τον δεξιό, ασκουνταν σε αυτό το μέρος μεγαλύτερη πίεση ανεξάρτητα από το ύψος κάθε φορά. Οι υπεύθυνοι των ερευνών πιστεύουν ότι αυτά τα παιδιά άλλαξαν τη στάση του σώματός τους λόγω του τρόπου που φορούσαν τα σακίδιά τους. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε μόνιμα προβλήματα στο σώμα τους.

·         Η σωστή θέση της τσάντας πλάτης είναι ψηλά.

 

Οι τσάντες ή τα σακίδια πλάτης θα πρέπει να φοριούνται πάντα ψηλά στην πλάτη. Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε και το λουρί της μέσης για να την εφαρμόσουμε κατάλληλα σε κάθε σώμα. Το λουρί αυτό παίρνει ένα μέρος από το βάρος της τσάντας προς το ισχίο, άρα οι ώμοι δεν είναι τώρα “αναγκασμένοι” να σηκώνουν όλο το βάρος αποκλειστικά. Αυτός ο επιμερισμός του βάρος κάνει τη χρήση της τσάντας πιο ασφαλή και φυσικά ξεκούραστη. Καλό είναι να ψάχνουμε τσάντες με ενισχυμένους ιμάντες και ανατομική σχεδίαση για να ανακουφίζεται και η σε ευαίσθητα σημεία του κορμού.

·         Ελαφρύνουμε  τις τσάντες μας όσο γίνεται

Αναφέραμε πριν ότι το βάρος δεν είναι το παν. Βέβαια είναι ένα σημαντικό κομμάτι, γι αυτό φέρουμε μαζί μας μέσα στα σακίδια όσο το δυνατόν μικρότερο. Αυτό γίνεται επιτακτικό όταν πρόκειται για παιδικές τσάντες. Τα σακίδια των παιδιών δεν πρέπει ποτέ να έχουν βάρος πιο μεγάλο από το 15 τοις εκατό του σώματός τους, όπως λέει η Αμερικανική Ακαδημία Ορθοπεδικών. Οι γονείς θα πρέπει να ελέγχουν το βάρος αυτό καθώς και τον τρόπο που τα παιδιά φοράνε τα σακίδια. Μαζί τους ας μεταφέρουν τα απολύτως απαραίτητα αντικείμενα για την κάθε ημέρα στο σχολείο ή τη βόλτα. Παιχνίδια και ηλεκτρονικές συσκευές είναι συνήθως άχρηστα μέσα εκεί.  Όπως γίνεται αντιληπτό, όταν μιλάμε για νεαρές ηλικίες, οι κίνδυνοι πολλαπλασιάζονται, άρα θα πρέπει και οι μεγαλύτεροι να είναι πιο προσεκτικοί στην τήρηση των κανόνων που ξεκινάει από την ίδια τη γνώση τους και την κατανόησή τους.